Kabouter Christiaan 

                                        en 

                              Meneer Paashaas

 

“Hallo,  ik ben kabouter Christiaan. Maar je mag me ook wel Kabouter Chris noemen hoor. Heb je zin om mee te gaan op avontuur? Ik woon in een mooi groot kabouterbos samen met mijn papa, mama en mijn kleine broertje. We hebben een heel mooi huis. Een rode paddenstoel met witte stippen.”


Op een dag toen Kabouter Christiaan Cornelis aan het buiten spelen was kwam er een haas met een mand eieren voorbij lopen. “Goedemorgen Meneer. Wat doet u nou met de eieren van mevrouw Cloë de kip? Zitten daar geen kuikentjes in? En waarom zijn ze allerlei kleurtjes?” “Goedemorgen kabouter Chris. Deze eieren heb ik van Cloë de kip gekregen. Die heeft ze speciaal voor mij bewaard. En nee, daar zitten geen kuikentjes in.” “Wat is er vandaag zo speciaal dan? En waarom zijn ze gekleurd?” Cloë de kip en haar vriendinnen en mijn vrienden de hazen en ik hebben deze gekleurd en versierd. We gaan ze namelijk verstoppen in de tuinen zodat iedereen leuke versierde eieren kan vinden. Dit om te vieren dat het Lente is.” “O, dat wist ik helemaal niet. En waar worden de eieren versierd en gekleurd?” “Deze worden klaar gemaakt op de werkplaats van de kippen en hazen. Zal ik je de werkplaats laten zien?” “Ja leuk meneer Haas.”

Vlug vraagt Kabouter Chris aan mevrouw Vlinder of ze tegen zijn moeder wilde vertellen dat hij even naar de werkplaats van de hazen gaat. Anders wordt moeder namelijk ongerust. Natuurlijk wilde mevrouw Vlinder dit wel even doorgeven aan de moeder van Kabouter Chris.

                                        


Daar aangekomen………

“Wauw, wat zijn dat veel eieren meneer Haas.” “Nou eigenlijk heet ik meneer Paashaas. De andere hazen die jij wel eens ziet zijn wel vrienden van mij, maar geen paashazen. Er zijn in dit bos 15 paashazen en een heleboel gewone hazen en konijnen.” “Dat wist ik helemaal niet meneer Paashaas.


                                                 


En wat versieren jullie ze mooi. Ik durf het bijna niet te vragen, maar……, mag ik ook eens proberen een ei te versieren meneer Paashaas?” “Maar natuurlijk mag dat. Als je even een schort wil omdoen zodat je kleren niet vies worden mag je het van mij proberen.”

En daar staat Kabouter Christiaan Cornelis dan. Eieren versieren met de paashazen en de kippen. Hij had het nog nooit gedaan, maar hij vindt het ontzettend leuk. En van meneer Paashaas mag hij het ei wat hij zelf versierd heeft mee naar huis nemen.

Eenmaal thuis gekomen wilt hij alle eieren gaan verven die er in huis zijn. Nadat moeder de eieren eerst gekookt had mocht Kabouter Christiaan eieren verven. Samen met zijn broertje Basje en zijn moeder. Al was zijn broertje meer zichzelf aan het verven dan de eieren.

                                          


                Tot de volgende keer met een nieuw avontuur van Kabouter Christiaan!


               © Het Zonnetje 2013 - 2023 I Stichting Kindgericht Werken

Reacties

Populaire posts van deze blog